Τετάρτη 30 Αυγούστου 2017

Γιατί είναι σημαντική η φοίτηση στο νηπιαγωγείο

 
     Ενόψει της καινούργιας σχολικής χρονιάς που φτάνει είναι σημαντικό να θυμηθούμε συνοπτικά τι είναι αυτό που προσφέρει ο θεσμός του Νηπιαγωγείου  στα παιδιά, την οικογένεια,την κοινωνία,με ποιο τρόπο κάνει τον κόσμο μας καλύτερο...
    Τα οφέλη της προσχολικής εκπαίδευσης για την ευημερία και την πολύπλευρη ανάπτυξη των παιδιών είναι πολλαπλά.Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, η Α/θμια Εκπαίδευση παρέχεται στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία. Η φοίτηση στα νηπιαγωγεία είναι διετής και εγγράφονται σε αυτά , ενώ η φοίτηση όσων την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών, είναι υποχρεωτική. Κατά την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων υπογραμμίζεται η έννοια της διαθεματικής προσέγγισης.Η δυνατότητα,δηλαδή,του παιδιού να συγκροτήσει ένα ενιαίο σύνολο γνώσεων και δεξιοτήτων, απαραίτητο ώστε να διαμορφώσει προσωπική άποψη για τα θέματα που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή και τον κόσμο γύρω του.

  Πιο αναλυτικά,οι δραστηριότητες που οργανώνονται και πραγματοποιούνται στο νηπιαγωγείο πρέπει να 

-Είναι αναπτυξιακά κατάλληλες για την ηλικία των 4 και 5 ετών.
-Θέτουν ρεαλιστικούς στόχους,λαμβάνοντας υπόψιν τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες όλων των παιδιών.
  • -Σέβονται την πολιτισμική ταυτότητα και γλώσσα όλων των παιδιών.
  • -Ενισχύουν την ενεργή συμμετοχή,την κοινωνικοποίηση,την αλληλεπίδραση και την συνεργασία μεταξύ παιδιών,εκπαιδευτικών και γονέων.
  • -Προκαλούν το ενδιαφέρον για μάθηση,προάγοντας τη διαθεματικότητα και την οικοδόμηση της γνώσης,ενθαρρύνοτας τα παιδιά να προσφεύγουν σε διάφορες πηγές γνώσης και να χρησιμοποιούν ποικίλο υλικό.
  • -Ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία των παιδιών,δίνουν ευκαιρίες για την εξάσκηση της γνώσης,τη λήψη αποφάσεων,τη δοκιμή και το λάθος,τη λύση προβλημάτων,την κριτική σκέψη.
  • -Ενισχύουν τη δημιουργική έκφραση μέσω του παιχνιδιού,της δραματοποίησης,των εικαστικών,της γραφής.
  • -Υποστηρίζουν τη χρήση της γλώσσας,μέσα σε ένα πλούσιο σε ερεθίσματα προφορικού και γραπτού λόγου περιβάλλοντος,αναδεικνύουν το παιχνίδι ως τον πυρήνα όλου του προγράμματος και ενσωματώνουν την τεχνολογία,όπου είναι δυνατόν.
-Πραγματοποιούνται δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία και την αυτονομία του παιδιού και κατ’επέκταση τονώνουν την αυτοπεποίθησή του.Ο  χρόνος αξιοποιείται για παιχνίδι,αλληλεπίδραση και συνεργασία,ενώ παράλληλα προσεγγίζονται έννοιες και αποκτώνται γνώσεις και δεξιότητες με βιωματικό τρόπο μέσω ποικίλλων δραστηριοτήτων ( τήρηση των κανόνων υγιεινής,αυτοεξυπηρέτηση).
   

Παρασκευή 25 Αυγούστου 2017

20 Συνδέσεις για σημαιάκια καλωσορίσματος και παιγνίδια γνωριμίας

           Ο χρόνος έχει αρχίσει να μετράει αντίστροφα,οι μέρες που μας μένουν ώσπου να παρουσιαστούμε στις θέσεις μας ελάχιστες και η έναρξη της καινούργιας σχολικής χρονιάς σε...απόσταση αναπνοής!
         

   Ψάχνοντας λοιπόν ιδέες για την υποδοχή των καινούργιων ...και  των παλιών μου μαθητών,σκέφτηκα γιατί να μην συγκεντρώσω σε μια ανάρτηση όσες από αυτές βρήκα πιο χρήσιμες κι...εφαρμόσιμες;
    Έτσι,παραθέτω τους ακόλουθους συνδέσμους με εφευρετικές ιδέες και υλικό από πολύ αξιόλογα ιστολόγια συναδέλφων εκπαιδευτικών ή και όχι,που έχουν αφιερώσει πολύτιμο χρόνο,γνώσεις και καλή διάθεση για να τα μοιραστούν μαζί μας.Γι΄αυτό και τους ευχαριστούμε πάρα πολύ.
    Μια ιδέα για να στολίσουμε χαρούμενα την τάξη μας και να υποδεχθούμε ευχάριστα τους μαθητές μας είναι "Τα σημαιάκια καλωσορίσματος" 
που δημιουργούν θετικό κλίμα τις πρώτες και ...κρίσιμες μέρες του Σεπτέμβρη.
    Μερικοί χρήσιμοι σύνδεσμοι είναι στα ιστολόγια:
'Ολα για το νηπιαγωγείο...
Νηπιαγωγείο Νεάπολης
thrania
Το παραμύθι έχει αρχίσει
προ-σχολικά
Ιδέες για δασκάλους
papertraildesign
fairytails
όπου βρίσκουμε έτοιμα σημαιάκια για εκτύπωση ή και πλαίσια που προσαρμόζουμε στις ανάγκες μας.
  Σίγουρα μας χρειάζονται δραστηριότητες και ομαδικά παιγνίδια γνωριμίας και συνεργασίας,όπως αυτά που βρίσκουμε στο:
Νηπιαγωγός για πάντα
Όλα για το νηπιαγωγείο
Η μαρμότα σας ανοίγει την πόρτα
kindykids
Ιδέες για δασκάλους
Περί Νηπιαγωγών
Anna's Pappa Blog
Νηπίων καταστάσεις
Καραθανάση Άννα
Μικροί Επιστήμονες
elniplex
Ταξιδεύοντας στον κόσμο των νηπίων
Καλή πλοήγηση.

Τρίτη 22 Αυγούστου 2017

Οδηγός γονέα για το νηπιαγωγείο

    Ο Οδηγός γονέα  είναι ένα πολύ περιεκτικό και εμπεριστατωμένο βιβλίο με οδηγίες και  πρακτικές συμβουλές  για θέματα  που σχετίζονται με τη φοίτηση του παιδιού στο  νηπιαγωγείο και όχι μόνο.Απαντά με σαφή και κατανοητό τρόπο σε απορίες κι ερωτήματα των γονέων παιδιών προσχολικής ηλικίας και ενημερώνει πολύπλευρα σχετικά με την Προσχολική Εκπαίδευση.

                                                             



   Αποτελείται από τα εξής κεφάλαια:

 Κεφάλαιο 1ο: Οι πρώτες σκέψεις γύρω από το νηπιαγωγείο-Τα ερωτήματα των γονέων

 Κεφάλαιο 2ο: Προτεραιότητα στην υγεία και στην ασφάλεια

 Κεφάλαιο 3ο: Το παιγνίδι είναι η βασική εργασία των παιδιών

 Κεφάλαιο 4ο: Τι μαθαίνουν τα μικρά παιδιά στο νηπιαγωγείο

 Κεφάλαιο 5ο: Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά,και

 Κεφάλαιο 6ο: Η μετάβαση του παιδιού στο δημοτικό σχολείο


                                                            ΔΙΑΒΆΣΤΕ ΤΟ ΕΔΩ:

Κυριακή 13 Αυγούστου 2017

Στάδια Ανάπτυξης: Πότε να ανησυχήσετε


Είμαι σίγουρη πως δεν έχει υπάρξει γονιός που να μην έχει αναρωτηθεί αν το παιδί του ανάλογα με την ηλικία και το στάδιο ανάπτυξης στο οποίο βρίσκεται, έχει τη σωστή ανάπτυξη.
Επειδή λοιπόν είναι κρίμα να ανησυχούμε,αντί να χαιρόμαστε και να ζούμε την κάθε στιγμή της ανάπτυξης των παιδιών,βρήκα ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο από την ιστοσελίδα Ειδική Διαπαιδαγώγηση που μας αφορά όλους,το οποίο μας ενημερώνει με έγκριτο και σαφή τρόπο...



Είναι λογικο να ανησυχησετε και να ζητησετε τη γνωμη ειδικου αν το παιδι:

Στο τελος του 3ου  μηνα
·        Εχει ανισες και μη συμμετρικες κινησεις των χεριων ή/και των ποδιων του
·        Δεν στηριζει εστω και για δευτερολεπτο το κεφαλακι του στην ημικαθιστικη θεση
·         Δε δειχνει να αντιδρα σε δυνατους ηχους
·        Δεν κανει φωνουλες
·        Δεν παρακολουθει με τα ματια του ένα κοντινο αντικειμενο
·        Δεν κοιταει παρατηρητικα τα ανθρωπινα προσωπα
·        Δε χαμογελαει όταν σας βλεπει ή όταν του χαμογελατε
Στο τελος του 6ου μηνα
·        Δεν εχει σταθερο το κεφαλακι του όταν καθεται
·        Δεν σηκωνει, εστω και στιγμιαια, το βαρος του στα ποδια του
·        Δεν προσπαθει, εστω και ατελως, να γυρισει από μπρουμυτα ανασκελα ή το αναποδο
·        Δε γυριζει στον ηχο μιας κουδουνιστρας
·        Δε γελαει
·        Δεν προσπαθει να φτασει με το χερακι του και να γραπωσει καποιο παιχνιδι
·        Δεν παρακολουθει τη μαμα που κινειται μπροστα του από τη μια ακρη του δωματιου στην άλλη, 180 μοιρες
Στο τελος του 9ου μηνα
·        Δεν καθεται μονο του χωρις υποστηριξη της πλατης
·        Δεν στεκεται στηριζομενο με τα χερια του όταν το βαζουμε ορθιο
·        Δε μιμειται ηχους της γλωσσας ή δε βαβιζει με απλες συλλαβες, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα
·        Δε μεταφερει κυβακι από το ένα χερι στο άλλο
·        Δε μπορει να κρατησει δυο κυβακια στα χερια του Στο τελος του 12ου μηνα
·       Δε μπορει να καθισει από ξαπλωτο
·       Δε μπορει να κρατηθει ορθιο εστω για δυο δευτερολεπτα
·       Δε βαβιζει με πολλες συλλαβες, πχ μα-βα –μπα-βου
·       Δε χρησιμοποιει τον αντιχειρα και το δεικτη για να πιασει ένα μικρο αντικειμενο, όπως μια σταφιδα
·       Δε χτυπαει μεταξυ τους δυο κυβακια που εχει στα χερια του
·       Δεν παιζει απλα παιχνιδακια όπως κου-κου-τζα
·       Δεν επικοινωνει με τον τροπο του, χειρονομιες ή φωνουλες, τα θελω και τις αναγκες του
Στο τελος του 15ου μηνα
·        Δεν κρατιεται ορθιο μονο του
·        Δεν κανει προσπαθειες να περπατησει
·        Δε χρησιμοποιει τις λεξεις ‘μαμα’ ‘μπαμπα’ με το συγκεκριμενο τους νοημα
·        Δε χρησιμοποιει μια λεξουλα περαν του ‘μαμα’ ‘μπαμπα’
·        Δε βαζει το τουβλακι μεσα στο κουτι ή το δοχειακι
·        Δε χρησιμοποιει το μολυβι στο χαρτι κανωντας ακατεργαστες μουτζουρες
·        Δε χαιρεταει ‘αντιο’ με το χερακι του
·        Δεν παιζει με τη μπαλα
·        Δε μιμειται δραστηριοτητες στο σπιτι, όπως μαγειρεμα, ανοιγμα του ψυγειου, διαδικασια του φαγητου ή του υπνου κλπ
Στο τελος του 18ου μηνα
·       Δε μπορει να περπατησει
·       Δε μπορει να περπατησει προς τα πισω
·       Δεν εχει τουλαχιστον δυο λεξεις περαν του ‘μαμα’ μπαμπα’
·       Δεν αφηνει ή ριχνει αντικειμενα από το χερι του
·       Δεν πινει από παιδικο ποτηρακι
·       Δεν βοηθαει αυθορμητα τη μαμα σε καποια δουλεια του σπιτιου
·       Παιζει συνεχως με έναν επαναλαμβανομενο, στειρο, μη δημιουργικο τροπο, χωρις φαντασια ή προσποιηση
·       Εχει ελαχιστη ή καθολου γλωσσα του σωματος (εκφρασεις, χειρονομιες)
Στο τελος του 24ου μηνα
·        Δε μπορει να τρεξει
·        Δε μπορει να κλωτσησει μια μπαλα προς τα εμπρος
·        Δε μπορει να ανεβει τις σκαλες ορθιο, εστω με τη μαμα να βοηθαει κρατωντας το
·        Δεν εχει τουλαχιστον 6 συγκεκριμενες λεξεις
·        Δε δειχνει σωστα δυο εικονες στο βιβλιαρακι
·        Δε μπορει να φτιαξει έναν πυργο με τουλαχιστον 4 τουβλακια
·        Δε χρησιμοποιει καθολου πιρουνι ή κουταλι
·        Δεν κανει παιχνιδι προσποιησης, όπως να ταιζει την κουκλα Στο τελος του 3ου χρονου
·        Δε μπορει να πεταξει τη μπαλα πανω από τους ωμους του
·        Δεν ονοματιζει τουλαχιστον τεσσερις εικονες σε βιβλιαρακι
·        Δε φτιαχνει πυργο από τουλαχιστον 6-7 κυβακια
·        Δε μιμειται μια καθετη γραμμη στο χαρτι
·        Δε βγαζει ή βαζει χωρις πολλη βοηθεια τα ρουχα του
·        Δεν πλενει και δε σκουπιζει τα χερια του
Στο τελος του 4ου χρονου
·        Δεν ισορροπει στο ένα ποδι για τουλαχιστον 1-2 δευτερολεπτα
·        Δε γνωριζει μερικα χρωματα ή να μετραει 1-2 κυβακια
·        Εχει λογο που είναι εστω και μερικως ακαταληπτος
·        Δε μπορει να αντιγραψει καλα έναν κυκλο
·        Δεν αναφερει το ονομα ενός/ μιας φιλης του Στο τελος του 5ου χρονου
·        Δε μπορει να πηδηξει στο ένα ποδι
·        Δεν κατανοει τουλαχιστον τεσσερις προθεσεις, τρια επιθετα ή τεσσερα χρωματα
·        Δε μπορει να αντιγραψει έναν σταυρο ή να ζωγραφισει έναν ανθρωπο με τουλαχιστον 3-4 μερη του σωματος
·        Δεν παιζει επιτραπεζια ή παιχνιδια με καρτες
·        Δε μπορει να ντυθει χωρις βοηθεια

                                                                         πηγή

Πέμπτη 10 Αυγούστου 2017

Το νέο Π.Δ. Οργάνωσης και Λειτουργίας Νηπιαγωγείων και Δημοτικών σχολείων



   Στις αρχές του Αυγούστου ήρθε στη δημοσιότητα  το νέο Π.Δ. 79/2017 Οργάνωσης και Λειτουργίας των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών σχολείων.
   Μεταξύ άλλων,κάποια καινοτόμα σημεία που αφορούν το Νηπιαγωγείο και μας ενδιαφέρουν είναι αυτά:

ΕΓΓΡΑΦΕΣ- ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Αλλάζει η διαδικασία των εγγραφών και γίνεται με τον ίδιο τρόπο τόσο στο Νηπιαγωγείο όσο και στο Δημοτικό σχολείο. 
  • Οι εγγραφές γίνονται εγκαίρως (1-20 Μαΐου), με διαφάνεια και αντικειμενικότητα.
  • Η διαδικασία απλουστεύεται τόσο για τους γονείς όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
  • Αναλαμβάνει η διοίκηση σε μεγάλο βαθμό τη διευθέτηση των εγγραφών, αποδεσμεύοντας τους εκπαιδευτικούς από τις διενέξεις και αντιπαραθέσεις που είχαν με γονείς για αυτό το θέμα.
  • Η διαδικασία των εγγραφών δεν αφήνει περιθώρια για να μείνουν τα προνήπια εκτός νηπιαγωγείου.
  • Τέλος, το πληροφοριακό σύστημα επισφραγίζει τη διαδικασία των εγγραφών.
Απλοποιείται και διευκρινίζεται η διαδικασία της μετεγγραφής των μαθητών του νηπιαγωγείου και δημοτικού.  
ΕΥΕΛΙΚΤΟ ΩΡΑΡΙΟ 2 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ ΣΤΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
Στην αρχή κάθε διδακτικού έτους δίνεται η δυνατότητα να προσαρμόζονται ομαλά τα νήπια-προνήπια στο νέο σχολικό περιβάλλον με ένα ευέλικτο ωράριο για 2 εβδομάδες.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
Αποδίδονται αρμοδιότητες στο Σύλλογο Διδασκόντων. Ο Σύλλογο Διδασκόντων αναλαμβάνει ουσιαστικό ρόλο για όλα τα θέματα που απασχολούν τη σχολική μονάδα. Ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει τακτικά, προγραμματίζει και αποτιμά το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας. Έχει τη δυνατότητα να αναμορφώνει το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου /Δημοτικού και να το προσαρμόζει στις  ανάγκες της σχολικής μονάδας. 
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 
Η αποτύπωση- αναφορά, για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά δεδομένα, σε ΠΔ του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος Νηπιαγωγείου και Δημοτικού έχει πρακτικό, λειτουργικό και ουσιαστικό χαρακτήρα και έχει ως στόχο να διευκολύνει την εκπαιδευτική κοινότητα μειώνοντας την πολυνομία. Παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής αναμόρφωσης του ΕΩΠΔ με απόφαση συλλόγου διδασκόντων λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της Σχολικής Μονάδας. 
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ 
Για πρώτη φορά γίνεται σαφής αναφορά στο 14 άρθρο του ΠΔ και ορίζονται Παιδαγωγικές συναντήσεις για να υπάρξει στενή συνεργασία νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου με στόχο τη διασφάλιση της ομαλής μετάβασης των μαθητών/τριών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. 
                    Ολόκληρο το Προεδρικό Διάταγμα μπορούμε να το βρούμε                                                                                                                εδώ

Τετάρτη 9 Αυγούστου 2017

Δραστηριότητες λόγου και ομιλίας για παιδιά το καλοκαίρι!

                                   

   Καθημερινές δραστηριότητες μπορούν να προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για τους γονείς και το παιδί για να βελτιώσετε τις ικανότητες λόγου και της ομιλίας του. Αφού οι επικοινωνιακές δεξιότητες ενός παιδιού είναι απαραίτητες για την επιτυχία στο σχολείο, κάθε παιδί μπορεί να επωφεληθεί από την συνεχιζόμενη ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτών.
Στο αυτοκίνητο
Δραστηριότητα που μπορεί να γίνει ενώ πηγαίνετε βόλτα με το αυτοκίνητο με το παιδί σας στην πίσω θέση. Παιχνίδι με το αλφάβητο όπου για κάθε γράμμα πρέπει να βρείτε ένα αντικείμενο η ένα χρώμα το οποίο ξεκινάει με το ήχο αυτό πχ /α/-άσπρο. Θα εναλλάσσετε την σειρά σας για να μην βαρεθεί το παιδί και για να το εκλάβει ως ένα παιχνίδι που παίζει με το γονιό του κάτι που βοηθήσει και στο να δεθείτε ως οικογένεια.
Στην παραλία
Σε όλα τα παιδιά αρέσει να παίζουν με την άμμο στην επίσκεψη σας σε κάποια παραλία! Βάλτε όρια σε έναν χώρο στην παραλία στον οποίο θα κρύψετε διάφορα μικρά αντικείμενα και παιχνίδια πχ αυτοκινητάκια. Το παιδί θα πρέπει να βρει το αντικείμενο, να το ονοματίσει σωστά και να φτιάξει μία πρόταση η οποία θα έχει μέσα το αντικείμενο το οποίο βρήκε. Έτσι θα βελτιώσει το λεξιλόγιο του και θα μπορέσει να κάνει πιο σωστές συντακτικά προτάσεις κάτι που θα το βοηθήσει στην μετέπειτα σχολική ζωή του.
Μπάσκετ με λέξεις
Γράψτε σε μικρά χαρτάκια διάφορες λέξεις εξάσκησης που αρχίζουν με ήχους τους οποίους ίσως το παιδί δυσκολεύεται να παράγει πχ αν το παιδί έχει δυσκολία στο να πει το /s/ γράψτε την λέξη "σήμα" και από κάτω τον αριθμό 2 από τον αριθμό των συλλαβών της λέξης! Βάλτε τα χαρτάκια σε μια σακούλα και αφήστε το να τραβήξει κάποιο τυχαία! Αν το πει σωστά θα πρέπει να το τσαλακώσει, να το κάνει μπαλάκι και το βάλει σε ένα κουτί! Αν το καταφέρει θα πάρει 2 πόντους σύμφωνα με τον αριθμό των συλλαβών. Μετά η δική σας σειρά! Μην ξεχνάτε να μετράτε το σκορ γιατί κάθε παιδί θα θέλει να κερδίσει. (Αυτήν η άσκηση είναι για παιδάκια τα οποία έχουν δυσκολία στην παραγωγή κάποιου φωνήματος και μπορείτε να συμβουλευτείτε και τον λογοθεραπευτή σας.)
Περάστε λίγο χρόνο με κάποιο βιβλίο
Διαλέξτε βιβλία τα οποία αρέσουν πολύ στα παιδιά σας και έχουν πολλές εικόνες. Κάντε τους ερωτήσεις για τις εικόνες που βλέπουν, για παράδειγμα:
  • Τι χρώμα έχει το σκυλάκι; (λεξιλόγιο)
  • Τι κάνει το παιδάκι; (λεξιλόγιο και συντακτικό γιατί η απάντηση δεν είναι μονολεκτική αλλά ολόκληρη πρόταση)
  • Τι ήχο κάνει το φίδι; σσσσσσσσσς (ειδικά αν υπάρχει δυσκολία παραγωγής του φωνήματος)
  • Βρες μου λέξεις που αρχίζουν με το ήχο /s/ (ταύτιση και ομαδοποίηση)
  • Πες μου άλλα ζωάκια που έχουν αυτό το χρώμα. (ομαδοποίηση και λεξιλόγιο)
Ένα βιβλίο μπορεί να είναι πολύ βοηθητικό καθώς υπάρχουν πάρα πολλές τέτοιες ασκήσεις τις οποίες το παιδί βρίσκει διασκεδαστικές και τις αντιλαμβάνεται ως παιχνίδι και όχι σαν άσκηση.
Αυτές είναι μερικές δραστηριότητες οι οποίες στον ελεύθερο σας χρόνο θα προσφέρουν πολλά στα παιδιά σας αλλά και σε εσάς καθώς είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να δεθεί η οικογένεια περισσότερο. Επιπλέον λειτουργούν και ως προετοιμασία για την σχολική ζωή που ακολουθεί και είναι αγχωτική για όλους τους γονείς.

Τρίτη 1 Αυγούστου 2017

Πώς να παίξω με το παιδί μου:



Υπάρχει μία διαδεδομένη πεποίθηση στην κοινωνία μας ότι το παιχνίδι με τα παιδιά είναι χάσιμο χρόνου. Πολλοί γονείς από την άλλη, ενώ αναγνωρίζουν τα οφέλη που έχει το παιχνίδι για τα παιδιά, δεν παίζουν μαζί τους θεωρώντας ότι είναι κάτι που πρέπει να κάνουν τα παιδιά ενστικτωδώς χωρίς την βοήθεια ενηλίκων.

Είναι αλήθεια ότι τα παιδιά πρέπει να παίζουν ενστικτωδώς, αυθόρμητα και χωρίς καθοδήγηση, αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι το ένστικτο του παιδιού για το παιχνίδι εξαφανίζεται όταν δεν υπάρχει ένας ενήλικας να διεγείρει την φαντασία του παιδιού και την τάση προς την δημιουργικότητα. Με το παιχνίδι δημιουργείται μια ζεστή και τρυφερή σχέση με το παιδί, καθώς και ένας δυνατός δεσμός, κάτι που βοηθάει στην ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον.
Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν πώς να επιλύουν προβλήματα, να τεστάρουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους και να διερευνούν την φαντασία τους. Μαζί με την βοήθεια των ενηλίκων στο παιχνίδι, τα παιδιά εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, μαθαίνουν να επικοινωνούν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους και εκτίθενται στην κοινωνική αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά με το να μαθαίνουν να περιμένουν την σειρά τους, να μοιράζονται πράγματα και να δείχνουν σεβασμό και κατανόηση στα συναισθήματα των άλλων. Τέλος, η ώρα του παιχνιδιού  είναι μία ώρα όπου μπορείτε να ενθαρρύνετε και να προάγετε στο παιδί θετικά συναισθήματα.
Παρακάτω ακολουθούν μερικές συμβουλές για το πώς μπορείτε να παίξετε με το παιδί σας και να αποφύγετε μερικές συχνές συμπεριφορές που κάνουν οι ενήλικες όταν παίζουν με τα παιδιά.
  1. Αφήστε το παιδί να σας πει πώς θα παίξετε
Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού κάποιοι γονείς αναλώνονται στο να ‘διδάσκουν’ στο παιδί πώς να παίζει και τί να κάνει. Για παράδειγμα, δίνουν οδηγίες για το πώς να φτιαχτεί το κάστρο, πώς να συμπληρωθεί το παζλ ολόσωστα ή πώς να συναρμολογηθεί ένα παιχνίδι με τον ‘σωστό΄ τρόπο. Με αυτό τον τρόπο, πιθανόν οι γονείς αισθάνονται ότι μαθαίνουν και κάτι στο παιδί, από το να παίζουν μόνο μαζί του.
Ακολουθήστε τον ρυθμό του παιδιού σας, τις ιδέες του και την φαντασία του χωρίς να επιβάλλετε τον δικό σας ρυθμό. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να δίνετε συνεχώς εντολές και οδηγίες για το τί πρέπει να κάνει ένα παιδί όταν παίζει. Μην προσπαθήσετε να τους ‘μάθετε’ τίποτα. Αντιθέτως, μιμηθείτε τις συμπεριφρές τους και αφήστε αυτά να σας πουν τί να κάνετε. Σύντομα, θα ανακαλύψετε ότι όταν χαλαρώσετε και τους δώσετε την δυνατότητα να πάρουν τα ηνία, θα διευρύνουν την φαντασία τους, θα γίνουν περισσότερο δημιουργικά και θα τους ενδιαφέρει περισσότερο να συνεχίσουν το παιχνίδι μαζί σας.
  1. Συντονιστείτε με τον ρυθμό του παιδιού
Ιδιαίτερα τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, τείνουν να παίζουν συνεχώς το ίδιο παιχνίδι και να επαναλαμβάνουν τις ίδιες κινήσεις (για παράδειγμα, να γεμίζουν το κουτί με τα τουβλάκια συνεχώς ή να ζητάνε να τους ξαναδιαβάσουμε την ίδια ιστορία εκατοντάδες φορές). Αυτό βέβαια κάνει τους γονείς να βαριούνται και είναι πολύ δελεαστικό να πάρουν τον έλεγχο και να προτείνουν στο παιδί κάποιο καινούριο παιχνίδι ή έναν διαφορετικό τρόπο να παίξουν το παιχνίδι. Το πρόβλημα είναι ότι τα παιδιά θέλουν να εξασκούν μία δραστηριότητα ώστε να τους γίνει κτήμα και να νιώσουν περισσότερη αυτοπεποίθηση. Αν κάποιος συνεχώς τους προτείνει διαφορετικές δρστηριότητες, μπορεί το παιδί να αρχίζει να πιστεύει ότι είναι ανίκανο να ολοκληρώσει ή να μάθει οποιαδήποτε δραστηριότητα.
Δώστε στο παιδί χρόνο να εξασκήσει την φαντασία του και περιμένετε μέχρι εκείνο να αποφασίσει να κάνει κάτι διαφορετικό, χωρίς να το πιέσετε προς σε αυτή την κατεύθυνση λέγοντας του τί διαφορετικό θα μπορούσε να κάνει, όπως πολλοί γονείς λανθασμένα κάνουν. Θυμηθείτε ότι τα παιδιά δεν σκέφτονται με την ίδια ταχύτητα που σκέφτεται ένας ενήλικας. Οι ιδέες στο μυαλό τους εναλάσσονται πιο αργά ώστε να δοθεί χώρος στην φαντασία και την τελειοποίηση μιας ικανότητας-δραστηριότητας. Τέλος, το παιδί μαθαίνει να εστιάζει και να δίνει την πληρή προσοχή του σε μία δραστηριότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Έτσι, αυξάνεται ο χρόνος που ένα παιδί μπορεί να μείνει συγκεντρωμένο, κάτι που θα το βοηθήσει και σε ακαδημαϊκό επίπεδο.
  1. Αντιληφθείτε τί σας λέει το παιδί
Μερικοί γονείς διαλέγουν παιχνίδια τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην ηλικία του παιδιού τους ή στο αναπτυξιακό τους επίπεδο. Για παράδειγμα, ένας πατέρας μπορεί να περιμένει από την τριών χρονών κόρη του, να φτιάξει ένα παζλ 300 τεμαχίων. Καθώς θα ξεκινήσουν να παίζουν, ο πατέρας θα διαπιστώσει ότι το παιδί αρνείται να παίξει και αντιστέκεται. Το παιδί νιώθει δυσφορία αφού του ζητείται να κάνει κάτι το οποίο δεν καταλαβαίνει.
Αν δείτε σημάδια άρνησης ή μη ενδιαφέροντος στο παιχνίδι, σκεφτείτε μια διαφορετική δραστηριότητα ή ένα άλλο παιχνίδι μέχρι να δείτε ότι το παιδί δείχνει ενδιαφέρον. Μπορείτε να προτείνετε διάφορα παιχνίδια και μόλις το παιδί δείξει ενδιαφέρον απαντήστε με ενθουσιασμό. Όποιο και να είναι το περιεχόμενο του παιχνιδιού, το σημαντικό είναι να δώσετε στο παιδί χρόνο να σκεφτεί και να διερευνήσει τα ενδιαφέροντα του.
  1. Μην γίνεστε ανταγωνιστικοί
Έχετε βρει ποτέ τον εαυτό σας να τσακώνετε με το παιδί σας για το ποιός νίκησε ή ποιοί είναι οι κανόνες του παιχνιδιού; Αν ναι, είναι απόλυτα αναμενόμενο. Αρκετοί γονείς, φτιάχνουν άθελα τους ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον για τα παιδιά τους. Για παράδειγμα, πολλοί γονείς μπορεί να θέλουν να μάθουν στα παιδιά πώς να χάνουν σωστά και πώς να παίζουν πάντα με τους κανόνες ή μπορεί να κάνουν τόσο σωστά και καλά μία δραστηριότητα, που τα παιδιά να συγκρίνονται με τους γονείς και να νιώθουν ανεπαρκή και ανίκανα.
Ένα από τα πιο σημαντικά οφέλη του παιχνιδιού, είναι ότι μπορείτε να φτιάξετε τις συνθήκες ώστε τα παιδιά να νιώσουν ικανά και δημιουργικά. Επίσης, μπορείτε να παρέχετε πολλές ευκαιρίες ώστε να νιώσουν ότι έχουν τον έλεγχο και την εξουσία κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Άλλωστε, ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά, μπορούν στο παιχνίδι να θέτουν τους δικούς τους κανόνες σε κάποιο βαθμό και να έχουν τον έλεγχο. Τα παιδιά νηπιακής και προσχολικής ηλικίας δεν καταλαβαίνουν απόλυτα την σημασία των κανόνων. Από 8 χρονών αρχίζουν να δείχνουν περισσότερη κατανόηση για τους κανόνες σε ένα παιχνίδι. Ωστόσο, μπορούν να ευχαριστηθούν πολύ ένα παιχνίδι όταν αποφεύγεται ο υπέρμετρος ανταγωνισμός και η θέσπιση πολλών κανόνων. Μην ανησυχείτε για το αν τα παιδιά σας θα μάθουν να χάνουν – θα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στην ζωή τους που θα το μάθουν αυτό – και αν συμμορφωθείτε με τους κανόνες τους στο παιχνίδι, είναι πολύ πιθανόν και αυτά να συμμορφωθούν με τους κανόνες σας σε άλλες καταστάσεις.
  1. Ενθαρρύνετε και επιβραβεύστε!
Είναι πολύ εύκολο να πέσετε στην παγίδα του να διορθώνετε τα παιδιά σας κάθε φορά που παίζετε: ‘όχι, αυτό δεν ταιριάζει εκεί’, ‘δεν είναι ο σωστός τρόπος να το κάνεις αυτό’ κ.α. Αυτού του είδους οι διορθώσεις και κριτικές αναστέλλουν την επιθυμία των παιδιών για εξερεύνηση, πειραματισμό και μάθηση. Επίσης, τα παιδιά νιώθουν ακόμα πιο αβοήθητα βλέποντας ότι οι γονείς επικεντρώνονται περισσότερο στο ποιά συμπεριφορά είναι λάθος. Έτσι, ο γονέας δίνει έμφαση πολύ λιγότερο στην επικοινωνία και περισσότερο στο ότι το αποτέλεσμα είναι αυτό που μετράει και η τελειότητα.
Προσπαθήσετε να ελαχιστοποιήσετε, με τελικό στόχο να εξαφανίσετε, κάθε είδους κριτική ή αντιπαράθεση με τα παιδιά σας κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. Όλη η ουσία του παιχνιδιού είναι στην δημιουργία και στο πειραματισμό και όχι στο τελικό αποτέλεσμα. Επιβραβεύστε τα παιδιά όταν εφαρμόζουν δεξιότητες όπως η συγκέντρωση, η εφευρετικότητα, η επιμονή, η ικανότητα επίλυσης στα προβλήματα, η προσπάθεια, η έκφραση συναισθημάτων, η συνεργασία, η κινητοποίηση και η αυτοπεποίθηση.
  1. Αυξήστε την συναισθηματική νοημοσύνη μέσα από το παιχνίδι φαντασίας
Μερικοί γονείς διστάζουν να εμπλάκουν σε ένα παιχνίδι φαντασίας ή να κάνουν φανταστικούς ρόλους καθώς ντρέπονται και νιώθουν ότι είναι κάτι που είναι χαζό και χωρίς νόημα. Μερικοί γονείς μάλιστα θεωρούν ότι τα παιχνίδια φαντασίας δημιουργούν συναισθηματικές δυσκολίες στα παιδιά!
Το να εμπλακείτε και να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να παίξουν παιχνίδια φαντασίας δεν είναι μόνο σημαντικό γιατί διευρύνει τη φαντασία του παδιού και την δημιουργικότητα αλλά βοηθάει τα παιδιά να ρυθμίζουν και να μοιράζονται τα συναισθήματα τους. Ας γίνουν τα κουτιά και οι καρέκλες, σπίτια και παλάτια, και οι πολεμιστές ή οι κούκλες, συγγενείς, γνωστοί και φίλοι. Η φαντασία βοηθάει τα παιδιά να σκέφτονται συμβολικά και τους δίνει μια καλύτερη εικόνα για το τί είναι πραγματικό και τί όχι. Το παιχνίδι ρόλων τα βοηθάει να βιώσουν συναισθήματα άλλων και με αυτό τον τρόπο βοηθιούνται ώστε να είναι ευαίσθητα και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων. Τέλος, τα παιδιά είναι πολύ πιο εύκολο να μοιραστούν επίπονα ή τρομακτικά για αυτά συναισθήματα με τους γονείς τους μέσα από τη φαντασία και το παιχνίδι.
  1. Να είστε ένα ευχάριστο κοινό
Όπως είδαμε και πιο πριν, πολλοί γονείς εμπλέκονται τόσο πολύ κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, ώστε να αγνοούν τί θέλει το παιδί ή να προσπαθούν να έχουν τον έλεγχο σε κάθε βήμα του παιχνιδιού.
Όταν παίζετε με το παιδί, επικεντρωθείτε στο παιδί και όχι στον εαυτό σας. Η ώρα του παιχνιδιού είναι από τις λίγες συνθήκες όπου το παιδί μπορεί να έχει τον έλεγχο. Είναι επίσης μία από τις λίγες συνθήκες όπου έχετε την ευκαιρία να τα συγχαρείτε και να τα επιβραβεύσετε χωρίς να μπαίνουν κανόνες και οδηγίες στην μέση.. Σκεφτείτε τον εαυτό σας σαν ένα καλό κοινό. Χαλαρώστε, παρακολουθήστε οτιδήποτε δημιουργήσει το παιδί σας και επιβραβεύστε την προσπάθεια του με ενθουσιασμό. (Και αν πραγματικά θέλετε να φτιάξετε το δικό σας τεράστιο φανταστικό κάστρο από κομμάτια Λέγκο ή να φτιάξετε ένα αριστουργηματικό παζλ 500 τεμαχίων, μπορείτε φυσικά να το κάνετε, όταν τα παιδιά θα έχουν πάει για ύπνο ή όταν θα είναι στο σχολείο!).
  1. Να είστε περιγραφικοί στα σχόλια σας
Συνήθως οι γονείς έχουν την τάση να ρωτάνε το παιδί μια σειρά από ερωτήσεις κατά την διάρκεια του παιχνιδιού: ‘Τί ζώο είναι αυτό;’, ‘Τί σχήμα ζωγράφισες;’, ‘Τώρα, που λες να το τοποθετήσεις αυτό;’, ‘Τί φτιάχνεις;’. Με τις συνεχείς ερωτήσεις, φυσικά η πρόθεση των γονιών είναι καλή και δεν είναι άλλη από τα παιδιά να μάθουν και να είναι σε επαφή με αυτό που κάνουν εκείνη την στιγμή. Πολύ συχνά όμως, οι πολλές ερωτήσεις έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα και κάνουν τα παιδιά να γίνονται αμυντικά και διστακτικά στο να μιλήσουν και να εκφραστούν ελεύθερα. Στην πραγματικότητα, όταν οι απαντήσεις είναι γνωστές στους γονείς, τότε οι ερωτήσεις γίνονται σαν μορφή εξέτασης. Επίσης, τις περισσότερες φορές ζητείται από το παιδί να ονομάσει ή να περιγράψει τί είναι αυτό που φτιάχνει, ενώ ακόμα μπορεί να μην έχει σκεφτεί καν τί θα ήθελε να φτιάξει. Με αυτό τον τρόπο αναχαιτίζεται η διαδικασία της δημιουργικότητας και του παιχνιδιού και δίνεται έμφαση στο προϊόν, και όχι στην διαδικασία του παιχνιδιού.
Δείξτε το ενδιαφέρον σας σε αυτό που κάνει το παιδί σας με το να περιγράψετε και να παρέχετε περιγραφικά σχόλια για αυτό που κάνουν ή πρόκειται να κάνουν. Για παράδειγμα: ‘Βλέπω ότι μετακίνησες το αμάξι κοντά στο βενζινάδικο, οπότε τώρα σκέφτεσαι να του βάλεις βενζίνη’. Θα δείτε ότι τα παιδιά πολύ σύντομα θα μιμηθούν τα σχόλια σας και θα είναι πιο εύκολο για αυτά να διευρύνουν την συζήτηση και να σκεφτούν ακόμα περισσότερα πράγματα να δημιουργήσουν.
Σκεφτείτε σα να είστε ένας εκφωνητής που περιγράφει έναν αγώνα. Επειδή  μπορεί να είναι ένας καινούριος τρόπος επικοινωνίας, στην αρχή μπορεί να αισθανθείτε άβολα, αλλά αυτό θα εξαλειφθεί όταν το εξασκείτε καθημερινά. Και αν επιμείνετε, θα διαπιστώσετε ότι τα παιδιά λατρεύουν αυτό το είδος της επικοινωνίας καθώς τους εμπλουτίζει και το λεξιλόγιο. Αν θέλετε να κάνετε ερωτήσεις και δεν μπορείτε να επικοινωνήσετε με άλλο τρόπο, φροντίστε στις απαντήσεις των παιδιών να δίνετε θετική επανατροφοδότηση. Για παράδειγμα: ‘Τι ζώο είναι αυτό; - Είναι καμηλόπαρδαλη! – Α, καμηλοπάρδαλη. Φαίνεται ότι ξέρεις πολλά από ζώα!’ Η θετική ανατροφοδότηση πάντα ενθαρρύνει τα παιδιά να εκφράζονται περισσότερο και να είναι περισσότερο ανοικτά στην προσθήκη και άλλων πληροφοριών.
  1. Φέρτε και άλλα παιδιά στην παρέα
Η ώρα παιχνιδιού που αφιερώνετε με το παιδί σας είναι άκρως πολύτιμη για την δημιουργία ασφαλούς και σταθερού δεσμού μεταξύ σας. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα περισσότερα πλεονέκτηματα αν στο παιχνίδι συμμετέχουν και άλλα παιδιά όπως αδέλφια ή φίλοι των παιδιών σας. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να προπονήσετε τα παιδιά σας στις κοινωνικές δεξιότητες (μοίρασμα, αναμονή σειράς, βοηθώντας τον άλλο, λέγοντας ευχαριστώ, ρωτώντας πριν πάρεις το παιχνίδι άλλου παιδιού, προτείνοντας λύσεις στην ομάδα). Με αυτό τον τρόπο θα ενισχυθούν και οι φιλίες του παιδιού σας. Μπορείτε για παράδειγμα να πείτε: ‘Αυτό που έκανες ήταν πολύ ωραίο και φιλικό. Μοιράστηκες το παιχνίδι σου με το Νίκο και περίμενες την σειρά σου’.
  1. Ενισχύστε και επιβραβεύστε το παιχνίδι
Όταν τα παιδιά παίζουν ήρεμα χωρίς να κάνουν φασαρία, οι περισσότεροι γονείς βρίσκουν την ευκαιρία και ξεκινάνε να κάνουν διάφορες δουλειές του σπιτιού ή επαγγελματικές υποχρεώσεις. Με αυτό τον τρόπο, αποτυγχάνουν να δώσουν στα παιδιά τους να καταλάβουν ότι εκτιμούν το γεγονός ότι παίζουν ήσυχα. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα παιδιά νιώθουν αδιαφορία από τους γονείς και παίρνουν προσοχή (=ενδιαφέρον) μόνο όταν συμπεριφέρονται αρνητικά και παίζουν κάνοντας φασαρία. Κάνοντας οι γονείς παρατήρηση, κάθε φορά που συμβαίνει αυτό, τα παιδιά μαθαίνουν ότι με αυτό τον τρόπο ‘εγώ παίρνω ενδιαφέρον από τους γονείς μου’. Αν λοιπόν τα παιδιά σας δεν λαμβάνουν θετική προσοχή για τις κατάλληλες συμπεριφορές, θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να σας τραβήξουν την προσοχή με το να συμπεριφέρονται αρνητικά. Αυτός είναι και ο πιο βασικός μηχανισμός αλλά και μία σημαντική αρχή για τα περισσότερα προβλήματα συμπεριφοράς.
Ενισχύστε το παιχνίδι, ιδιαίτερα όταν παίζουν ήσυχα και συμμετέχετε ενεργητικά στο παιχνίδι μαζί τους. Αν δώσετε έστω και λίγη προσοχή σε αυτό που κάνουν, δεν θα χρειάζεται να σκαρφιστούν αρνητικούς τρόπους για να τραβήξουν την προσοχή σας. Στην πραγματικότητα έχει βρεθεί ότι οι γονείς που παίζουν με τα παιδιά τους για τουλάχιστον μισή ώρα την ημέρα, έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο μετά για τον εαυτό τους. Αν τα παιδιά αισθάνονται βέβαια ότι η γονεϊκή προσοχή (=ενδιαφέρον=αγάπη) είναι συχνή και σταθερή, δεν χρειάζονται να ανακαλύψουν ακατάλληλους τρόπους για να την τραβήξουν.
Προσοχή!
Να είστε προετοιμασμένοι ότι κάποιες φορές το παιδί θα συμπεριφερθεί αρνητικά, είτε με το να φωνάζει, να πετάει τα παιχνίδια του, ή να γίνεται καταστροφικό με διάφορους τρόπους. Αν είναι μια συμπεριφορά που μπορείτε να την αγνοήσετε, γυρίστε την πλάτη σας και ξεκινήστε να παίζετε με άλλο παιχνίδι σα να ενδιαφέρεστε πολύ για αυτό. Όταν το παιδί ξεκινήσει να συμπεριφέρεται κατάλληλα, ξεκινήστε πάλι να παίζετε μαζί του. Ωστόσο, αν η συμπεριφορά είναι καταστροφική, το παιχνίδι πρέπει να σταματήσει με μία απλή εξήγηση: ‘Όταν αρχίζεις να πετάς τα τουβλάκια σου, θα πρέπει να σταματάμε να παίζουμε’.
Μερικές φορές οι γονείς είναι διστακτικοί να ξεκινήσουν να παίζουν με τα παιδιά τους, φοβούμενοι ότι το παιδί θα αρχίζει να συμπεριφέρεται αρνητικά μόλις του πουν ότι πρέπει να σταματήσει το παιχνίδι. Οπότε πρέπει κάθε φορά να προετοιμάζετε το παιδί λίγο πριν τελειώσει η ώρα του παιχνιδιού. Πέντε λεπτά πριν τελειώσει μπορείτε να πείτε: ‘Σε λίγα λεπτά θα πρέπει να σταματήσουμε να παίζουμε’. Είναι πολύ σημαντικό να αγνοήσετε οποιαδήποτε μορφή διαμαρτυρίας ή διαφωνίας και να βάλετε τα δυνατά σας να αποσπάσετε το παιδί με κάτι άλλο. Όταν περάσουν τα πέντε λεπτά μπορείτε να πείτε: ‘Τώρα πρέπει να σταματήσουμε το παιχνίδι. Το διασκέδασα πολύ παίζοντας μαζί σου’. Απλά αποχωρήστε και αγνοήστε οποιαδήποτε διαμαρτυρία. Όταν το παιδί μάθει ότι δεν μπορεί να σας ‘χειριστεί’ με κανέναν τρόπο, οι διαμαρτυρίες θα λιγοστέψουν. Με την σταθερή και συνεχή παρουσία του γονιού στο παιχνίδι το παιδί θα έχει λιγότερο την ανάγκη να διαμαρτύρεται, γνωρίζοντας ότι πάντα θα έχει την ευκαιρία να παίξει με τον γονιό την επόμενη ημέρα! Τέλος, το παιδί μαθαίνει να ελέγχει και να αντέχει τα αρνητικά συναισθήματα και την δυσφορία που αισθάνεται, γνωρίζοντας ότι και την επόμενη ημέρα θα έχει ώρα παιχνιδιού με έναν ή και τους δύο γονείς του.
Δεν σταματάμε να παίζουμε επειδή μεγαλώνουμε. Μεγαλώνουμε επειδή σταματάμε να παίζουμε.